کد مطلب:124717 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:246

ریحانة الرسول
رسول الله صلی الله علیه و آله را فرزندان متعدد بود. لیكن تمام آنان قبل از رحلت حضرت از دنیا رفتند. تنها یادگار حضرت كه نسل وی از آن شجره طیبه تداوم یافت، فاطمه علیهاالسلام می باشد. فاطمه به لحاظ دردانه بودن و ویژگی های منحصر به فردی كه داشت وجودش هم عزیزترین برای رسول الله صلی الله علیه و آله بود. فاطمه همان گونه كه خود برترین انسان بود برای رسول الله صلی الله علیه و آله فرزندان فاطمه نیز محبوبترین رسول الله صلی الله علیه و آله بودند. رسول الله صلی الله علیه و آله با فاطمه خانه یكی بود. رسول الله صلی الله علیه و آله دامن گستراند و



[ صفحه 77]



ستاره های فاطمه بر آن دامن پر مهر لبخند زدند. انس و الفت تا آن مقدار كه از سر و كول حضرت بالا و پایین می شدند. فاطمه شكوفه باغ هستی رسول الله صلی الله علیه و آله بود. شكوفه ای از بر میوه بهشتی، كه هر گاه مشتاق بهشت می شد، فاطمه را می بویید فرزندان فاطمه به ویژه حسن و حسین نیز گل های و گیاه های خوشبوی بهشتی رسول الله صلی الله علیه و آله بودند كه همواره آنان را می بویید و می بوسید.

رسول الله صلی الله علیه و آله آن گونه از بوی خوش كودكان بهره می جست كه گل های باغ رسول الله صلی الله علیه و آله حسن و حسین بودند كه در بوستان فاطمه سبز شده بودند. به دنیایی حضرت و بوستان آخرتش حسن و حسین می باشند. كه خود به این حقیقت اعتراف نمود كه گل ها و گیاهان خوشبوی من از دنیا حسن و حسین هستند. هما ریحانتی من الدنیا. [1] .

در خصوص امام مجتبی علیه السلام نیز آمده است انه ریحانتی من الدنیا [2] «حسن گل و گیاه خوشبوی من در دنیاست» .


[1] صحيح بخاري، ج 4، ص 33، تاريخ الخلفاء، ص 224، بحار، ج 43، ص 262.

[2] طبقات، (نقل از مجله تراثنا 1-4 ص، 137، ج 2) اسد الغابة، ج 2، ص 15.